Kladrubský
benediktinský
klášter vznikl v krajině řídce osídlené
slovanským obyvatelstvem r. 1115. Jeho
zakladatel kníže
Vladislav I. jej současně
vybavil hojným majetkem zejména v trojúhelníku
mezi Mží, Úhlavkou a hraničním
hvozdem, ale i v ostatních částech země.
K
prvním českým mnichům se zakrátko připojila
i misie z nedalekého Zwiefaltenu,
s nímž byly udržovány čilé styky i
později, když Češi znovu nabyli v
Kladrubech převahy. Klášter se stal několikrát
místem diplomatických jednání - například
v r. 1219, v době vrcholícího zápasu
české církve o vymanění z područí
světských feudálů, se zde sešel Přemysl
I. se zástupci kurie.
Původně
románský kostel byl přestavěn s použitím
gotických prvků a vysvěcen r. 1233 za přítomnosti
krále
Václava I. Někdy kolem r. 1233, za
opata Reinera,
vznikla v předklášteří, asi při nynějším
hřbitově, ves Kladruby (staré
Kladruby). Klášterní statky se v té
době stále rozšiřovaly a zároveň se
cílevědomou činností, v níž vynikl
například obratný opat Reiner (1233 -
1275?), soustřeďovaly co možná nejblíže
ke Kladrubům. Nová privilegia stejně
jako hledání a využívání nových
metod hospodaření i vzrůst Kladrub, povýšených
v této době na městečko, napomáhaly
vzestupu moci a významu Kláštera ve
druhé polovině 14. století. Kladrubský
opat tehdy disponoval úctyhodným počtem
128
vesnic pod správou tří
proboštství v Kladrubech, Touškově
a Přešticích. Klášter nejednou hostil
i císaře
Karla IV.
Brzy se však staly Kladruby průsečíkem,
v němž se střetly zájmy nejvyšších
hodnostářů země tak intenzivně, že
se postavení kláštera otřásalo v samých
základech. Václav
IV. se rozhodl oslabit jednoho ze svých
nejzavilejších domácích protivníků, pražského
arcibiskupa Jana z Jenštejna,
zřízením nového biskupství, jež mělo
získat statky dosavadního kláštera. Královi
odpůrci však r. 1393, po smrti kladrubského
opata
Racka, zmařili panovníkův záměr
rychlou volbou nového opata, jehož
arcibiskupský vikář
Jan z Pomuka neprodleně schválil.
Ostrá vnitropolitická zápletka, která
kolem celé záležitosti vznikla, přivedla
arcibiskupa do vyhnanství, Jana z Pomuku
pak na mučidla a nakonec na dno Vltavy,
kam byl královskými věrnými již
polomrtvý svržen z Karlova mostu.
Husitské
revoluční hnutí znamenalo pro klášter
nejprve jen majetkové ztráty, když
musel finančně vypomáhat císaři
Zikmundovi. Roku 1421 však snad
alespoň zčásti opevněný kladrubský
klášter, jehož mniši včas uprchli i s
nejcennějším majetkem do Řezna, dobyl Jan
Žižka
z Trocnova. Kladrubští benediktini
se pak několikrát vraceli a znovu utíkali,
ale nemohli zabránit zabrání nemovitého
majetku okolní šlechtou, a to jak
podobojí tak i katolickou. Téměř do
konce 15. století trvalo zastavování i
prodávání vlastních statků,
komplikované i zpustošením kláštera při
boji panské jednoty a křižáků proti
králi Jiřímu
z Poděbrad v roce 1467.
Situace
se zlepšovala jen pomalu. Koncem 15.
století se projevilo jisté oživení
hospodářského ruchu na panství, kde
byly objeveny a otevřeny doly, začalo se
v nevelkém měřítku s rybníkářstvím
a znovu se rozmáhala městečka Touškov
a Kladruby. Vzestup kláštera, který se
navenek projevil i nákladnou opravou chrámu
P. Marie (znovu vysvěcen r. 1504) a
diplomatickou aktivitou, však netrval
dlouho. Pozice kláštera zůstávaly přece
jen příliš labilní a ani poměrně
schopní opati nedokázali úspěšně čelit
řadě nepříznivých událostí. Velký
požár r. 1590, při němž lehly popelem
všechny klášterní budovy, předčasné
abdikace opatů, neustálé vnitřní
spory a vizitace jen dotvrzují,že 16.
století zde nebylo obdobím idylického vývoje.
Třicetiletá
válka
znamenala několikeré dobývání a
olupování kláštera i městečka oběma
stranami. Klášter však dokázal využít
poválečné konjunktury katolické církve
k poměrně brzkému zacelení největších
ztrát (v polovině 17. století měl 2 městečka
a 28 celých vsí) a mohl již r. 1653
provést rozsáhlejší opravy chrámu
P. Marie. Při nich byl otevřen hrob
zakladatele kláštera knížete Vladislava
I. a jeho ostatky přeneseny k oltáři
v křížové lodi, odkud pak byly při přestavbě
r. 1728 znovu přemístěny k hlavnímu
oltáři.
Roku 1670 byla dokončena velká
rekonstrukce konventní budovy, v letech
1664 - 1670 byla postavena stará
prelatura. Již předtím, r. 1658, se klášter
stal poutním místem. Konec 17. a
první polovina 18. století znamenají
pak vrchol v historii kladrubského kláštera,
který se tehdy trvale a vskutku
reprezentativně zapsal do obrazu krajiny
i dějin
naší architektury.
Představuje však i vstup do závěrečného
stadia, do období posledních tzv. velkých
opatů a budovatelů kláštera,
Maura Fintzguta, Josefa Siebera a Amanda
Streera.
Znovuzískáním
přeštického statku r. 1705 a dalšími
drobnými koupěmi byla v podstatě dokončena
obnova klášterního majetku a vytvořeny
hmotné předpoklady tohoto vyvrcholení.
Roku 1712 se klášter mohl pustit do
velkolepé přestavby svého chrámu,
spojené se jménem vynikajícího barokního
stavitele Jana
Blažeje Santiniho Aichla.
Přestavba skončila v roce 1726. V
Kladrubech dosáhl své české kulminace
architektonický styl nazývaný barokní
gotikou a reprezentovaný především
Santinim.
Kladrubský
chrám P.Marie,
jeden z největších v Čechách vůbec,
byl dostavěn a vysvěcen r. 1726 a výstavba
klášterního areálu pokračovala ihned
dál budováním nového konventu a nové
prelatury. Jeho projektantem byl snad Kilián
Ignác Dienzenhofer, do r. 1739 byla
dohotovena dvě křídla, severní a jižní,
a do konventu byli uvedeni mniši. Celek
byl dokončen do r. 1770. Činnost
jmenovaných velkých opatů se ovšem
projevovala i jinak. Podařilo se jim
stabilizovat poměry na klášterních
statcích a intenzivně na nich rozvíjet
vrchnostenské podnikání, upevnit pořádek
a kázeň v klášteře, podstatně zvýšit
hodnotu klášterní knihovny, podpořit
prestiž konventu koupí ostatků svatých
a uměleckých děl i získáváním dalších
privilegií. Stát směřující k osvícenskému
způsobu vlády však stále častěji
zasahoval do klášterních pravomocí, stále
častěji se objevovaly náznaky, že
stejně jako byly rozpuštěny celé řády
a likvidovány jednotlivé kláštery,
bude pravděpodobně zrušen i kladrubský
benediktinský konvent. K tomuto kroku přistoupil
císař Josef II. roku 1785, dva
roky po smrti Amanda Streera, jenž již
neměl nástupce. Klášterní mobiliář
byl většinou rozprodán v dražbě, mniši
se rozešli a panství, tvořené 38
vesnicemi, 15 dvory a 9 mlýny, spravoval
náboženský fond. Stavební objekty byly
využity r. 1798 jako vojenský špitál,
v němž krátce žili
mimo jiné i mniši trapisté z
Francie, než odešli dál do Ruska, r.
1800 v nich bylo ubytováno vojsko, pak opět
zřízena nemocnice, znovu kasárna a r.
1818 invalidovna.
Roku 1825 koupil kladrubský klášter
v dražbě polní maršál,
kníže Alfréd
I. Windischgrätz i s panstvím o
rozloze více než 18200 jiter s 23
vesnicemi koupil za 275500 zlatých konvenční
měny. Zaplatil však sotva polovinu této
částky, zbytek mu byl odpuštěn za zásluhy
o rakouskou monarchii. Tuto věrnost osvědčil
Windischgrätz
zejména r. 1848 nekompromisním
postupem proti pražským, vídeňským i
uherským povstalcům. Jinak se Windischgrätzové
o Kladruby mnoho nestarali, neboť jejich
hlavním panstvím a sídlem byl nedaleký
Tachov. V někdejším konventu zřídili
r. 1864 dokonce pivovar a chrám P. Marie
ponechávali svému osudu. Situace se však
změnila po r. 1918, kdy Windischgrätzové
pozemkovou reformou a pak i vymřením
hlavní větve a rozdělením statků
ztratili Tachov. Nový majitel Aladár
Windischgrätz se nastěhoval do
Kladrub a soustředil zde rozsáhlou
knihovnu i rodinný archív. Windischgrätzům
patřily Kladruby až do roku 1945, kdy se
staly majetkem státu.
V roce
1945 proběhla konfiskace majetku na základě
dekretu prezidenta republiky. Na konfiskátu,
který byl spravován Ministerstvem
zemědělství a Národním pozemkovým
fondem, hospodařily Československé
státní statky a Československé státní
lesy. Od roku 1946 bylo jednáno o přidělení
klášterního majetku řádu Benediktinů,
byl vydán přidělovací dekret, ale
Benediktini majetek nepřebrali. V roce
1948 přešel majetek pod správu Národní
kulturní komise v Praze. Po roce
1960 vzniklo ředitelství státního
statku přímo v Kladrubech v klášterním
areálu a pokračovala tak celková
devastace. V roce 1967 přebralo do
své správy kladrubský klášter Krajské
středisko státní památkové péče a
ochrany přírody v Plzni
(současný Národní památkový ústav) a klášter začal sloužit návštěvnické
veřejnosti. Od počátku 70. let zde probíhají
rozsáhlé rekonstrukce klášterního areálu,
nejvíce však po roce 1989 za velké
finanční podpory ze strany státu, ale
také různých jiných organizací, např.
program Phare
při Evropské Unii atd. |